Môj príbeh

Nie je to tak dávno, čo som si myslela aká som frajerka, keď mám trilión aktivít, žijem na káve, ,,šlofíkoch” v MHD a bagete s hummusom, pretože nestíham ani zastávku vo fastfoode, nie to ešte variť. Pre lepšie porozumenie uvediem zopár (pre mňa teraz desivých) detailov.

Študovala som v Nitre, kde som bývala na internáte. Víkendy som trávila na 10 hodinovkách v práci, ktorá bola dosť fyzicky aj psychicky vyčerpávajúca. Keďže som cez víkend nemohla ostať na intráku, cestovávala som aj dve hodiny ku kamarátom, ktorí ma prichýlili na noc. (Všetkým vám vďaka!) Čo si budeme klamať, v piatok sa toho moc nenaspalo a sobota väčšinou nebola iná. Moja strava počas týchto dní sa najčastejšie skladala z pečiva, nátierky, hranoliek, vyprážaného syru, prípadne ,,šalátu”, ktorý obsahoval len hlávkový šalát, rajčiny a majonézu. Plus, aby som nezabudla, KÁVA! Bolo mi úplne jedno aká. Hlavne kofeínová a veľa. Tak som v jeden deň vypila 1,5 litra kávy a myslela si, že umriem.

Stále som si na seba brala viac a viac povinností, až toho raz bolo príliš veľa. Zlá strava, nedostatok spánku (4 hodiny bolo až-až), stres, nestíhanie povinností, zanedbávanie seba aj svojho okolia… Nedokázala som z toho vystúpiť, tak som utiekla do Francúzska na pol roka. Po návrate som si uvedomila, že ak do toho nechcem spadnúť znovu, musím niečo zmeniť. Najprv mi to moc nešlo, no s čistým svedomím môžem povedať, že som to zvládla.

Maturujem, dochádzam poobede do ďalšej školy (1,5 hodiny), mám dve práce, dobrovoľničím, cestujem, píšem, trochu športujem, ale za čo som na seba najviac hrdá – mám dostatok spánku, vyváženú stravu a čas pre seba! Teraz ti ukážem, ako sa mi to podarilo.

Urči si priority

Počkaj, neodchádzaj! Ja viem, že to počúvaš z každej strany, ale je to tak. Neznamená to však, že sa nutne musíš vzdať polovice vecí, čo robíš. Spíš si zoznam vecí, ktoré robíš a priraď k nim čas, koľko ti zaberajú týždenne/mesačne. Každú aktivitu si označ +/=/- , podľa toho, či na ňu potrebuješ času viac, alebo naopak tráviš zbytočne veľa. Pri spisovaní aktivít nezabúdaj na rodinu a priateľov, ktorí sú pre život veľmi dôležití – aj keď sa to tak teraz nemusí zdať.

Rozdeľ si svoje aktivity a povinnosti do chlievikov, podľa dôležitosti a súrnosti. Dole vidíš vyplnenú tabuľku ako príklad.

Začni používať kalendár

Slovom ,,používať” nemyslím pozrieť si aký je deň. Klasický Google kalendár má všetko, čo potrebuješ… Je prehľadný, jednoduchý na ovládanie a má všetky dôležité funkcie. Jednotlivé udalosti si naplánuj na konkrétne hodiny, ideálne aj farebne roztrieď, aby si sa v nich vedel rýchlejšie orientovať.

Napríklad: čiernou farbou budú všetky školské udalosti, žltou práca, červenou sociálny život, fialovou cestovanie/dovolenka…

kalendár-produktivita

Rozplánuj si ďalšie kroky (aj jedlo!)

… a dávaj sám sebe deadliny. Ja si plánujem celý týždeň v nedeľu. Vyberiem si deň, kedy a čo si navarím. Úlohy, ktoré som dostala alebo si aj dala sama, rozdrobím na menšie.

Už som raz spomínala aplikácie, ktoré mi pomáhajú byť lepšou verziou samej seba. Okrem nich ešte odporúčam aj Asana, kde si nahodíš svoje ciele, priradíš k nim deadline, prípadne pošleš danú úlohu kamarátovi, sktorým ju máš nastarosť.

Napríklad projekt do školy, na ktorom robíte v trojčlennom tíme. Každý má na starosť inú časť a môžete sa navzájom kontrolovať. Ak je hlavná úloha spraviť prezentáciu, pod úlohy budú spraviť výcuc ako text do prezentácie, zohnať obrázky, pridať animácie. Pridaj si čo najviac detailov! Tak je menej pravdepodobné, že sa zasekneš na polceste a nebudeš sa vedieť pohnúť. Navyše, je fajn vidieť čo všetko už si spravil – obzvlášť, keď máš pocit že nenapreduješ.

Pomodoro – efektívnejšia práca, aj učenie sa

Nejdeme variť, stále sme pri timemanagemente. Pomodoro technika spočíva v systéme prestávok a práce, ktoré na seba nadväzujú v konkrétnom poradí. Tri krát blok práce 25-40 minút, s prestávkami 5-10 minút.

Čiže: PRÁCA (25-40min) – PAUZA (5-10min) – PRÁCA (25-40min) – PAUZA (5-10min) – PRÁCA (25-40min) – PAUZA (30 min) – v prípade potreby opakuj

Pozor, prestávka neznamená chytiť telefón a pozrieť, čo je nové na Instagrame. Sprav si čaj, daj si pár drepov, precvič oči, zjedz tyčinku… Čokoľvek, pri čom nebudeš rozmýšľať. Ideálne seď, pi čaj a len pozoruj svet za oknom.

Nájdi svoju aktívnu hodinku

Každý máme iné telá, ktoré potrebujú iné veci a inak aj fungujú. Odsleduj si preto, kedy si najaktívnejší a naplánuj si ťažkú prácu presne na ten čas. Väčšina ľudí je najaktívnejších medzi 9 až 11 hodinou ráno a 6 až 9 večer. Ozaj, a vedel si, že skoré renná vstávanie ti tiež pomôže byť produktívnejším? Jasné, najprv to bude peklo, ale potom to stojí za to! Pozri moju rannú rutinu.

2-minútové pravidlo

Posledná vec na dnes. Toto pravidlo znie jednoducho. Čo ti zaberie menej ako dve minúty, sprav teraz. Možno sa ti práve nechce, no už len kým si to niekam poznačíš/naplánuješ, mohol si to mať spravené. Zároveň na to nemusíš myslieť a je to skutočne príjemný pocit mať prázdny To-do list.

Máš iné, osvedčené tipy na lepšiu organizáciu času? Alebo sa chceš pochváliť, ako sa ti darí? Napíš mi do komentára pod článok.

Categories: Do života

3 Comments

Valerián · 16. mája 2019 at 20:51

Super tipy, ďakujem 🙂

Denis · 19. mája 2019 at 23:50

Tvoj článok ma veľmi zaujal, už po prvých vetách. Ako si si vedela prerobiť celý harmonogram a dodržiavať ho. To sa cenní. Vďaka za zlepšenie nalady a držím palce s blogom. ?

Simona · 9. novembra 2020 at 14:54

To 2-minutové pravidlo ma dostalo. 😀 Super článok. Vďaka za nakopnutie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.