V nariadenej karanténe som strávila tri týždne. V dobrovoľnej izolácii však oveľa viac… Aj keď prvé dni boli “wau, niečo nové”, a tešila som sa ako o nich budem rozprávať svojim vnúčatám – ak sa teda ľudstvo ešte toľko dožije… Po pol roku doma, s online školou, a so zrušenými všetkými výletmi (okrem jedného, vďaka zaň!), to začalo ísť s mojou duševnou pohodou veľmi rýchlo z kopca.

Preto som sa rozhodla sama spísať si, kedy som sa cítila príjemne, a čo mi pomáhalo ráno vstať z postele. Najprv len tak pre seba, teraz aj pre teba.

“Unfollowni” negatívne stránky

S množstvom voľného času som znovuobjavila aj Facebook. Nástenku som mala zaspamovanú informáciami o korone, počte nových nakazených, či výpovede ľudí, ktorým pandémia zmenila život. Jednoducho obrovské množstvo smutných a negatívnych správ… A ako asi každý, po prečítaní príspevku som bola zvedavá aj na komentáre. Chyba. Prečítala som si len viac negativity, nadávok, konšpiračných teórií, a HOAXov.

Najviac ma zarážajú komentáre typu “chorí a starí nech zdochnú, aj tak sa musíme preriediť”. Ako environmentalista samozrejme súhlasím s tým, že nás je na planéte príliš veľa. No chcela by som vedieť, či povedia aj svojej babke, nech zomrie, že už žila dosť. Alebo svojej sestre astmatičke, že je proste predurčená zomrieť, a ľudstvu to prospeje.

Pozri aj: Ako sa zbaviť úzkostných myšlienok?

Zamestnaj svoje telo aj myseľ

Povedala by som, že najhoršie na karanténe, alebo karanténe osamote je to, že si stále sám so svojimi myšlienkami. Taktiež, aby ti čas plynul rýchlejšie, je dôležité mať stále nejaký program… A je jedno či to bude formou seriálových maratónov, alebo sa naučíš hrať na gitare. Za mňa ale môžem povedať, že by to malo byť vyvážené.

Puzzle a podcasty.

Toto je liek na dlhé dni posledné týždne. Ak ťa (rovnako ako mňa) nebaví stavať dookola tie isté puzzle, dohodnite sa s viacerými kamarátmi na putovných puzzliach. Každý kúpi jedny, a keď ich dostavia, vymeníte si ich.

Aby si pri tom nesedel len tak v tichu, pusti si ku skladaniu online prednášku zo školy, alebo pútavý podcast. Z tých ti môžem odporučiť napríklad Sabo Sebou, Zdravé Reči, “hmmm…”, či nastav dUŠI. Z menej edukatívnych a viac zábavných mám rada napríklad ON AIR z letiště, alebo Všesvet.

Pozri aj: Projekt Mladí a úspešní – skutočná príležitosť, alebo podvod?

Nastav si rutinu

Otvoriť oči, spytovať zmysel vlastnej existencie, zvaliť sa z postele a zaliať si kávu neznie ako zdravá rutina. Ale súdiť ťa nebudem, niekedy to u mňa vyzerá podobne. Ako som už v inom článku o produktivite spomínala, je dobré si večer spraviť to-do list na nasledujúci deň. Taktiež si naplánované aktivity zoraď podľa dôležitosti.

Pravidelný spánkový režim

A keď už sme pri tej rutine, nastav si v nej aj pravidelný spánkový režim. Online výukou síce ušetríš veľa času na obliekanie sa a cestu do školy/práce, no to neznamená že je pre tvoju duševnú pohodu vhodné stávať 5 minút pred tým, ako sa máš pripojiť na MS Teams. Taktiež, pokiaľ sa ráno zdravo naraňajkuješ a oblečieš akoby si šiel do školy, bude sa ti pracovať oveľa ľahšie.

Zníž svoje očakávania

Toto je odporúčanie najmä pre mňa. Počas prvej vlny pandémie som sa nevedela dočkať septembra a toho, ako sa vrátime do normálneho režimu, do škôl (aj keď orúškovaní), a budem môcť opäť cestovať. Och, ako som len bola naivná. Je pravda, že mi to dosť pomohlo prečkať niekoľko mesiacov doma, no zároveň ma skutočný september položil. Zrušené štúdium v Kazachstane kvôli korone – a tak som ostala v krajine, ktorá je na tom momentálne najhoršie na svete. Škola online, sociálny kontakt menej než minimálny, a výhľady do budúcnosti ostávajú v rovnakom duchu.

Nechcela som tento článok končiť v takom depresívnom duchu, no akosi ma to premohlo. 😀 Teraz aspoň vieš, že sme na tom všetci podobne, a pandémia má rozhodne veľký dopad aj na duševné zdravie ľudí. Pokiaľ máš pocit, že to nezvládaš a cítiš sa až príliš zle, poď k psychológovi. Prípadne existuje viacero online poradní (napr. IPčko), ktoré sú tu pre teba v ťažkých chvíľach.

No a keď už si si prečítal moje mudrovanie až sem, dávam priestor tebe…. Čo pomáha tebe? Akým aktivitám sa venuješ v izolácii? Zanechaj tu komentár, alebo mi napíš na Instagrame @jasterka.menny . Všetky komentáre aj správy si skutočne čítam. <3

Categories: Do života

1 Comment

Celoplošné "čipovanie" - všetko čo potrebuješ vedieť - Jašterka Menny · 31. októbra 2020 at 12:39

[…] Pozri aj: Duševné zdravie v karanténe – čo pomáha mne? […]

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.